Train de vie (1998): directed by Radu Mihăileanu

Train de vieCentral Europe, WWII. The village fool of a small Jewish community warns the townsfolk that the Nazis are coming, and advises them to build a fake deportation train to cross the Russian border and get to Palestine. Some Jews are dressed up with German uniforms, and soon they start getting strange ideas about how it feels to be a Nazi; others are infected with the fast-spreading germ of communism. Meanwhile, the Russian border gets closer and closer…

Radu Mihăileanu: Întâmplarea a făcut să mă aflu la Los Angeles, pentru premiera filmului “Lista lui Schindler”, filmul lui Spielberg. Vizionarea acestui film mi-a produs un efect dublu: o mare emoţie, şi, în acelaşi timp, certitudinea că nu se mai putea continua să se povestească Shoah în acel fel, doar în registrul lacrimilor şi al ororii. Întors la Paris, un prieten istoric a început să povestească la o masă despre fuga unor evrei într-un tren pe timpul războiului… O povestire abia credibilă. „Ar trebui să faci un film. Un subiect grav, despre rădăcinile tale, despre poporul tău”, m-a sfătuit el. „O comedie!” i-am spus eu. Era uimit. Dar ce mi s-a părut extraordinar a fost combinarea comicului cu tragicul. Am avut intuiţia că trebuia să urmez această cale.


